Co nowego w recyklingu?

/

Recykling jest definiowany, jako odzyskiwanie surowców z produktów odpadowych i wykorzystywanie ich do produkcji nowych towarów. Temat ten, z roku na rok jest coraz głośniej propagowany. Z każdej strony jesteśmy zachęcani do bycia eko i wspierania recyclingu. O naturalny obieg materiałów można dbać w codziennych obowiązkach. Jednak, oczy całego świata są zwrócone w kierunku potentatów światowego przemysłu i gospodarki. Międzynarodowe korporacje zwietrzyły szansę i jak jeden mąż, już od wielu lat, co chwila chwalą się ekologicznymi rozwiązaniami. Ile jest w tym marketingu, a ile troski o naszą planetę? Nie wiadomo, ale dopóki plastik jest zastępowany materiałami z odzysku, nikt nie będzie rozliczał czynników determinujących te działania. Jest jeden główny czynnik różniący nasze, codzienne wsparcie recyklingu od przemysłowego. Jest to analiza opłacalności, która niestety w międzynarodowych firmach zawsze będzie priorytetem.

Coca – Cola jako definicja sprzeczności

Coca – Cola jest nazywana przez wielu specjalistów największym śmieciarzem świata. W 2018 roku koncern wyszedł z inicjatywą, która była niejako odpowiedzią na te zarzuty. Uruchomiony projekt „World Without Waste” zakłada, że do 2030 roku Coca-Cola pomoże w zbieraniu i poddawaniu recyklingowi ekwiwalentu wszystkich butelek i puszek wypuszczanych przez firmę na rynek. Zapowiedziano wówczas także, że do 2030 roku, opakowania produktów Coca-Coli w 50% będą się składać z surowca wtórnego. Jakie efekty przynosi akcja? Przede wszystkim, rozwija świadomość ekologiczną, głównie w państwach, w których do tej pory była ona znikoma. Co więcej, zwiększa się dostępność infrastruktury wspierającej efektywne gospodarowanie odpadami (m.in. kontenery). Kolejne dwie odpowiedzi na oskarżenia aktywistów prośrodowiskowych, Coca-Cola wyprowadziła pod koniec 2019 roku. Pierwszym z nich było ogłoszenie wprowadzenia w całej Europie technologii KeelClip. Oznacza to, że plastikowe opakowania zbiorcze puszek, zostaną zastąpione przez minimalistyczny, papierowy wariant. Do tej pory używana, folia termokurczliwa, ma zniknąć ze sklepów do końca 2021 roku. Będzie to kosztowało firmę 15 mln euro. Szacuje się, że pozwoli to zaoszczędzić 2 tys. ton plastiku i 3 tys. ton CO2. W wielopakach zawierających do ośmiu puszek, zastosowana będzie właśnie technologia KeelClip, natomiast większa ilość puszek, będzie pakowana w kartonowe pudła. 

Drugą ekoinicjatywą Coca-Coli, na przestrzeni kilku ostatnich miesięcy jest stworzenie kolekcji ubrań wraz z marką Diesel. Ubrania mają być wykonane z zrecyklingowanych odpadów. (Re)Collection (nazwa kolekcji) ma być dostępna wyłącznie online. Jednak, aby zakupić produkty wchodzące w skład kolekcji, należy za pomocą specjalnej aplikacji zeskanować logo recyklingu. Zdecydowanie, jest to innowacyjny pomysł, godny pochwały. 

Początek 2020 roku to już krok w tył (żeby nie napisać – strzał w stopę) w „ekomarkteingu” Coca-Coli. W styczniu, szefowa firmy ds. zrównoważonego rozwoju Bea Perez poinformowała, że Coca-Cola nie zamierza rezygnować z plastikowych opakowań, motywując decyzję wygodą konsumentów.  Jednocześnie zapewniła, że założenia projektu „World Without Waste” są nadal aktualne, a przedsiębiorstwo dąży do tego, aby stać się bardziej przyjaznym środowisku. Wydawałoby się, że rezygnacja z plastiku to w naturalnej kolejności, następny krok korporacji do bycia eko. Obecnie wygląda to na błędne koło. Jednak, żeby zrozumieć takie postępowanie, wystarczy wrócić do ostatniego zdania w pierwszym akapicie.

Moda – branża żyjąca recyclingiem

Powyższa inicjatywa Coca-Coli i marki Diesel pokazuje jak dużym polem do popisu w kwestii recyklingu jest moda. Dla przykładu H&M, czyli marka znana na całym świecie, stawia na odzysk włókien z niesprzedanych czy też zniszczonych ubrań. Ponadto, na rynku modowym, co roku powstają nowe marki, specjalizujące się w tworzeniu ubrań z materiałów zrecyklingowanych. Jedną z takich firm jest Ocean Plastic, która odpady wyłowione z dna Pacyfiku, przerobi na buty i bieliznę. Co więcej, produkty będą objęte systemem weryfikacji, który potwierdzi ich pochodzenie. 

Krok dalej poszła, dobrze wszystkim znana marka adidas. W 2019 roku projektanci adidasa stworzyli buty, które w całości można poddać recyklingowi. Końcówka 2019 roku przyniosła innowację, która ułatwi recykling nieużywanych ubrań. 

Startup Stuffstr tworzy właśnie aplikację, która ma usprawnić oddawanie niechcianej odzieży. Podstawą działania aplikacji będzie baza danych zawierająca produkty marek, które wyraziły chęć udziału w przedsięwzięciu. Klient będzie mógł sprawdzić w aplikacji czy jego zniszczona czy też niechciana odzież może zostać odkupiona przez producenta. Jeśli tak, Stuffstr zabiera ubranie od klienta i przekazuje do recyklingu bądź ponownej sprzedaży (w zależności od jego jakości).

Produkty z odzysku w codziennym użytku

Podczas wykonywania codziennych czynności, na każdym kroku można się spotkać z produktami sprzyjającymi środowisku. Producenci artykułów codziennego użytku, średnio kilka razy w miesiącu, z dumą ogłaszają swój nowy wkład w ochronę środowiska. Co nowego przyniósł początek 2020 roku? 

13 stycznia firma Colgate wprowadziła do swojej oferty pastę do zębów w opakowaniu, pochodzącym z materiałów recyklingowych (m.in. z kubków jogurtowych czy też butelek plastikowych). Biorąc pod uwagę, że pasta Colgate sprzedaje się w ilości ponad 20 miliardów tubek rocznie, na całym świecie, jest to faktycznie działanie sprzyjające środowisku, które przyniesie wymierne korzyści. 

Kolejna innowacja dotyczy folii bąbelkowej. Produkt ten od wielu lat stanowi obiekt dyskusji w kontekście ochrony środowiska. Wiele sklepów (np. Zalando) wycofało się z wykorzystywanie tego sposobu na opakowanie produktów. Tymczasem, Sealed Air Corporation w styczniu bieżącego roku wprowadził na rynek nową wersję materiału opakowaniowego marki Bubble Wrap. Jest to folia bąbelkowa wykonana, w co najmniej 90% z materiałów pochodzących z recyklingu. Folia bąbelkowa, podobno redukuje stres. Możemy być pewni, że produkt Sealed Air Corporation w nieznacznym stopniu ukoi nerwy ekologów.

Technologia recyklingu rozwija się bardzo dynamicznie. Jedynym elementem, którego brakuje, aby usprawnić naturalny obieg materiałów wykorzystywanych przez człowieka, jest świadomość ekologiczna. Jednak dzięki programom edukacyjnym i reklamowym, i w tej kwestii można się spodziewać postępu.

Źródła:

  • https://www.ecowatch.com/coca-cola-plastic-pollution-2644896488.html
  • https://www.forbes.com/sites/brookerobertsislam/2019/12/16/the-app-buying-back-your-unwanted-clothes-to-fuel-the-circular-economy/#217e46a222e4
  • http://www.portalspozywczy.pl/napoje/wiadomosci/coca-cola-rezygnuje-w-europie-ze-zbiorczych-opakowan-foliowych-na-puszki,178013.html
  • https://swiatbezodpadow.pl/
  • https://www.letsrecycle.com/news/latest-news/colgate-says-sector-transition-key-for-tube-recycling/
  • https://www.environmentalleader.com/2020/01/new-version-of-bubble-wrap-made-with-90-recycled-content/
  • https://www.independent.co.uk/life-style/fashion/adidas-running-trainer-recyclable-performance-environment-sustainable-fashion-a8878331.html
  • https://www2.hm.com/pl_pl/ona/kampanie/16r-garment-collecting.html
  • https://noizz.pl/ekologia/the-ocean-cleanup-buty-czy-bielizna-z-plastiku-zebranego-na-pacyfiku/2reheqs
Poprzedni artykuł

Tych rozwiązań nie znajdziecie w Polsce: 6 nietypowych sposobów walki z marnowaniem żywności

Następny artykuł

Prywatne parki narodowe – miejsca ochrony, które może tworzyć każdy z nas

Ostatnie z kategorii