Więcej znaczy lepiej? Przyglądamy się ekologicznym działaniom firm na początku 2020 roku.

//

Ostatnie lata przyniosły zmiany w świadomości polskiego konsumenta. Coraz mocniej wyróżnia się trend ekologiczny. Wybieranie naturalnych produktów, bądź pochodzących z recyklingu, odgrywa coraz większą rolę podczas zakupów. Oczywiście, priorytetem nadal jest cena produktu, jednak ekologiczność, konsekwentnie pnie się w tej hierarchii. Ponad 60% Polaków, przyznaje, że świadomie stara się wybierać produkty, które nie są zapakowane w plastik. Co więcej, ponad 40% konsumentów, deklaruje się, że jest w stanie zapłacić więcej, za produkt zapakowany ekologicznie, a ponad połowa kupuje owoce i warzywa na targach lub w osiedlowym warzywniaku. Zjawiskiem, które również rozwija się dynamicznie jest kupowanie produktów używanych. Zdecydowanie najchętniej kupowanymi dobrami z drugiej ręki, są samochody. 58% Polaków właśnie takie pojazdy wybiera najczęściej. Jeśli chodzi o książki i ubrania, jest to wartość 43%.

Widząc te zmiany, wiele marek już nie tylko stara się wdrażać zagadnienia związane z ekologią do swojej polityki, ale również opiera ją właśnie na ochronie środowiska. Niektóre firmy, radzą sobie z tym doskonale (Ikea, Timberland), jednak są też takie, które zaliczają kompromitujące wpadki, jak np. Żywiec Zdrój i pamiętne „plastik nie taki zły”. Możemy być pewni, że rok 2020 będzie obfitował w proekologiczne działania marek w każdej branży. Przyjrzyjmy się jak to wygląda po dwóch miesiącach obecnego roku.

“Modna ekologia”

Można śmiało stwierdzić, że moda i cały przemysł odzieżowy, to obszar, w którym zdecydowanie najwięcej się dzieje w kontekście działań proekologicznych. Mimo, rynek ten jest w Polsce zdominowany przez zagraniczne marki, warto wspomnieć o naszej rodzimej firmie Femi Stories. W ofercie marki znajdują się głównie ubrania przeznaczone dla pań, które preferują aktywność fizyczną. W kolekcji wiosna-lato 2020, wykorzystano tkaniny przyjazne środowisku:

·         bawełnę organiczną z certyfikatem GOTS (Global Organic Textile Standard),

·         biodegradowalny lyocell,

·         dzianiny z certyfikatem OEKO TEX.

Podobnie, prezentuje się najnowsza kolekcja popularnej marki Reserved. Wykorzystano w niej bawełnę organiczną, bawełnę z recyklingu, prawdziwe perły oraz poliester z recyklingu. Krok dalej poszedł Tommy Hilfiger, który we współpracy z kierowcą F1, Lewisem Hamiltonem, stworzył kolekcję, w której został zastosowany materiał Sorona, czyli roślinny zamiennik puchu. Ciekawą inicjatywę podjął H&M, który „króluje” w polskich galeriach handlowych. Szwedzka sieć sklepów nawiązała współpracę ze startupem Re:newcell. Efektem współpracy jest nowy materiał o nazwie Circulose. Pochodzi on ze starych jeansów, poddanych obróbce chemicznej. W marcu, do sklepów mają trafić pierwsze sukienki, składające się w 50% z tego materiału (drugą połowę będzie stanowić celuloza). Połowiczny udział materiałowy cyrkulozy, wynika z ograniczeń technologicznych, jednak docelowo ma on stanowić 100%, powstających ubrań.

Jednym z niewielu światowych gigantów, który szczerze uderza się w pierś i przyznaje do wyniszczającej dla środowiska działalności, jest Adidas. Na szczęście, idą za tym konkretne postanowienia związane ze zmianą profilu produkcji. Plany opierają się na trzech punktach:

·         wykorzystywanie materiałów z recyklingu,

·         opracowanie materiałów w całości podlegających przetworzeniu,

·         w przypadku nieopłacalnego przetwarzania, produkty mają się rozkładać.

Obecnie firma pracuje nad realizacją pierwszego punktu. W 2020 roku 50% poliestru wykorzystanego przez nią w 2020 roku ma pochodzić z recyklingu (100% do 2024 roku). Niestety, tak ambitne plany wymagają czasu, dlatego też, zapowiedziano, że neutralność klimatyczną, Adidas osiągnie dopiero w 2050 roku.

Na koniec trzeba zwrócić uwagę na poczynienia wcześniej wspomnianego Timberlanda. Przede wszystkim, produkty wypuszczone do obiegu w 2020 roku nie będą posiadały materiału PVC. Ubrania będą uszyte w 100% z bawełny organicznej a buty będą posiadały przynajmniej jeden składnik pochodzący z recyklingu. 50% zapotrzebowania energetycznego fabryk korporacji, ma być pokrywane z odnawialnych źródeł energii. Co więcej, Timberland angażuje się również społecznie. Wolontariusze marki, mają w tym roku posadzić 10 milionów drzew.

Zielony transport

Transport jest branżą, która nie tylko może dużo zdziałać w obszarze ekologii, ale przede wszystkim musi to zrobić. Emisja spalin czy też produkcja pojazdów ma bardzo duży udział w degradacji środowiska.

Obserwując dynamiczny rozwój samochodów elektrycznych w Niemczech, koncern Porsche, udostępnił na początku tego roku, w Lipsku, największy w Europie park przeznaczony do ładowania, właśnie takich pojazdów. Łączna moc ładowarek to prawie 7 MW. Biorąc pod uwagę profil energetyczny naszych zachodnich sąsiadów, jest to zdecydowanie korzystne dla środowiska przedsięwzięcie. Pod kątem ekologii rozwija się także transport masowy. Dobrze znany w całej Europie Flixbus testuje pojazd wyposażony w moduły fotowoltaiczne. Autobus kursuje na trasie Dortmund – Londyn. Energia słoneczna ma pokrywać zapotrzebowanie na prąd klimatyzacji i gniazdek użytkowanych przez pasażerów. Dzięki temu, zużycie paliwa spada średnio o 1,7l na 100 km.

W stolicy Anglii, również można zaobserwować małą rewolucję. Uber właśnie podpisał z Nissanem umowę na dostarczenie dwóch tysięcy samochodów elektrycznych. Do 2025 roku, przewoźnik ma korzystać w Londynie, wyłącznie z takich pojazdów. Jest to uwarunkowane faktem, że Uber stracił koncesję w stolicy Albionu, ze względu na problemy z korkami i smogiem. Podobne przedsięwzięcie podjął kurierski gigant UPS, który zamówił 10 tys. elektrycznych samochodów dostawczych produkowanych przez brytyjski startup Arrival.

Na głęboką wodę rzuciły się firmy: Anglo American (branża wydobywcza), Engie (sektor elektroenergetyczny) oraz Williams Advanced Engineering. Pracują one nad ciężarowym samochodem dostawczym zasilanym ogniwami paliwowymi.  Jego masa ma wynieść 290 ton. Docelowo będzie testowany w RPA, jako środek transportu w jednej z kopalni.

Zielona energia jest również rozważana, jako zwiększenie ekologiczności transportu szynowego. Tauron oraz PKP Intercity pracuje nad programem modernizacyjnym, który ma zredukować negatywny wpływ kolei na środowisko. Obecne prace dotyczą zastosowania:

·         paneli fotowoltaicznych,

·         wewnętrznego i zewnętrznego oświetlenia LED,

·         magazynów energii,

·         inteligentnych systemów optymalizacji produkcji i zużycia energii elektrycznej.

Ekologia w wielkim świecie finansjery

Mogłoby się wydawać, że w porównaniu do powyższych branż, bankowość stanowi jedynie ułamek procenta zanieczyszczenia środowiska. Jest w tym dużo prawdy, jednak biorąc pod uwagę skalę przedsięwzięć finansowych, ilość dostępnych placówek bankowych oraz mobilność pracowników, można śmiało stwierdzić, że i ta branża nie jest bez winy. Efektem tego, są działania podejmowane przez banki na całym świecie mające na celu poprawę stanu środowiska. Liderem w tej dziedzinie jest Bank of America. W styczniu bieżącego roku, przedstawiciele banku ogłosili, że ich korporacja osiągnęła neutralność klimatyczną. Złożyło się na to wiele czynników, w tym ograniczenie zużycia paliwa w placówkach oraz samochodach służbowych. Przedsiębiorstwo jest w 100% zasilane przez odnawialne źródła energii. Jest to jedynie część dalekosiężnych planów dotyczących działań prośrodowiskowych banku. Na całość przedsięwzięcia ma zostać wydane 300 mld dolarów.

W nieco innym kierunku poszedł MasterCard. Korporacja uruchomiła projekt Priceless Planet Coalition, który w swoim założeniu ma posadzić sto milionów drzew w ciągu pięciu lat. Do projektu dołączyły takie marki jak Citibank, Santander UK czy IHS Markit.

Banki wykorzystują w celach ekologicznych, także swoje najpotężniejsze narzędzie, czyli pieniądze i możliwość dysponowania nimi. Bank PEKAO, uruchomił pożyczki na cele ekologiczne. Ich oprocentowanie ma być obniżone o 1 punkt procentowy w skali roku. Aby uzyskać taką pożyczkę, należy zadeklarować, że przynajmniej 80% kapitału zostanie przeznaczone na cele ekologiczne. Bank BNP Paribas, 20 stycznia 2020 roku udostępnił nowy produkt inwestycyjny Invest Klimat, oparty o indeks spółek redukujących emisję CO2 do atmosfery. Oprócz tego, w ofercie banku znajduje się kredyt na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej.

Ekologiczny dom

Nie można zapominać o firmach, starających się, aby codzienne czynności każdego człowieka przyczyniły się do poprawy stanu środowiska. Polska firma Practic wprowadziła do swojej oferty akcesoria kuchenne wyprodukowane w 35% z biomasy konopi. Jest to tworzywo posiadające właściwości porównywalne do plastiku, jednocześnie wywierające mniejszy wpływ na degradację środowiska.

W obliczu australijskich pożarów, brytyjska marka Lush, wyprodukowała mydło w kształcie misia koala. Składa się ono z eukaliptusa i trawy cytrynowej, a dochód z jego sprzedaży ma zostać przekazanym ratownikom pomagającym zwierzętom.

Jak widać, początek 2020 roku jest bardzo intensywny pod względem ekomarketingu firm na całym świecie. Do wielu takich działań należy podchodzić z dystansem, ponieważ greenwashing rozwija się równie szybko jak szczere chęci zadbania o środowisko. Bardzo często, można się spotkać z opiniami ekspertów w dziedzinie ekologii, na temat kampanii prowadzonych przez przedsiębiorstwa. Jest to jeden ze sposobów, aby upewnić się, że działania te są rzeczywiście słuszne. Jednego możemy być pewni – ekomarketing dopiero raczkuje i z roku na rok będzie się rozwijał.

Źródła:

  • https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykuly/polacy-staja-sie-coraz-bardziej-ekologiczni-podcza,58978
  • https://www.elle.pl/artykul/nowa-kolekcja-reserved-premium-to-najlepsze-co-zobaczycie-dzis-w-sieci-jest-ekologiczna-i-pochwala-minimalizm-trendy-wiosna-2020-200227011052
  • https://noizz.pl/fashion/ekologiczne-obietnice-timberland-na-2020-rok/gfwk7bs
  • https://www.greenqueen.com.hk/hm-first-brand-to-use-circulose-made-from-textile-waste-retail-collection/
  • https://newsroom.porsche.com/en/2020/company/porsche-turbo-charging-europes-most-powerful-rapid-charging-park-leipzig-19995.html
  • https://www.gramwzielone.pl/energia-sloneczna/102451/panele-cigs-na-dachach-autobusow-flixbus
  • https://www.uber.com/en-GB/newsroom/nissan-and-uber-advance-zero-emission-mobility/
  • https://electrek.co/2020/01/30/ups-orders-10000-electric-delivery-vans-arrival/
  • https://www.money.pl/gielda/pkp-intercity-opracowuje-z-tauronem-program-modernizacyjny-wykorzystujacy-oze-6482431938180738a.html
  • https://www.businessinsider.com/new-worlds-largest-electric-vehicle-is-290-ton-dump-truck-2020-2?IR=T
  • https://newsroom.bankofamerica.com/press-releases/environment/bank-america-achieves-carbon-neutrality
  • https://naczynia.olkusz.pl/blog/ekologiczne-akcesoria-do-kuchni-polskiej-marki-practic/
  • https://www.wiadomoscikosmetyczne.pl/artykuly/lush-wprowadza-mydlo-koala-aby-pomoc-zwierzetom-w-,60490
Poprzedni artykuł

Czy zużyte moduły fotowoltaiczne zaśmiecą świat? Recykling znów ratunkiem

Następny artykuł

Ekościema, czyli jak wielkie brandy wykorzystują greenwashing w marketingu

Ostatnie z kategorii